Saturday, December 1, 2012

bermain dengan lada kering..

Salam..

menaipnya tangan aku di blog ini,
dengan tangan yang kemerahan
disebabkan lada kering...
jari jemari digerakkan,
untuk melegakan kepedihan...
mengharapkan kelegaan yang cepat...

ok...jangan nak merapu..
setengah jam lebih aku main dengan lada kering..
mana tak nya, nak rebus tu bese la kan..
ni nak memastikan segala biji lada tu dibuang..
aku terpaksa ramas cili tu banyak kali sambil mengayak supaya semua biji lada tu jatuh betebaran (erkkk)
serius...tension..
aku mengaku yang aku bukannla pemasak tegar ala-ala mastercheff..
so ia amat menduga kesabaran hati nurani...
akhirnya  siap, dan aku cuba melepaskan kegeraman di blog ini...sekian..

sebenarnya, kat rumah aku memang jarang beli lada boh jual tu..
so, segalanya dibuat secara manual..
dan untuk pengetahuan korang jugak,
LADA KERING YANG DIGILING SEGERA di pasaran sekarang ni banyak dicampur dengan bahan
pengawet yang tak bagus untuk kesihatan,
kawan aku dia keje bahagian makmal kilang,
so, dia cakap, lada-lada tersebut memang sangat tak bagus, banyak chemical dah dicampurkan
so apa kata aku ajak korang buat cara manual,
senang je kan...rebus cili kering,masuk dalam blender korang, pastu tekan butang on..
tunggu sambil dengar lagu MUARA HATI...lalalala~~~.haaa...kan dah siap...
dan simpan dalam peti sejuk untuk digunakan pada masa akan datang...
mudah, ringkas, dan sihat....

sekarang semua orang nak cari jalan mudah kan..
sudah-sudah la...dah banyak rehat dah kan..
cuba exercise sikit, baru dapat jadi slim kan..
ehehmm.ehem...
:)

ok, itu je nak pesan sebenarnya...
kamsahamnida for reading this silly entry...hahaha..

Salam

12 comments:

Hanih Borhan said...

salam...1st time singgah sini,so,slm kenal! :)

hahaha,nak jugak tu dengar lagu Muara Hati tu,mesti peminat Adam Hawa ni,haha...

btw,sama lah mcm Mak kat rumah,memang tak beli kat kedai,buat sendiri je...

dayu_myself said...

Salam kenal..
serius minat dengan adam je,hahaha..
best adam dan hawa..:)

budak kecik said...

lagipun guna lada kering lagi best drpd cili boh biasa tu. wah sedapnya kalau buat nasi lemak! lapo la pulak. haha

semutboy said...

follow balik ya diblog aku http://semutboy.blogspot.com/

Henndy Efendy said...

follow ya di blog ane

http://nomortogel0.blogspot.com

thx beforee ..

Judi Bola said...

Nice post, salam kenal.

Abg Stalker said...

rmh abg x pnh bli cili boh siap ni.mst cili kering jgk. :D even tgn abg ni sensitif.tp ramas la gn plastik..ye dakk.

dealer suzuki semarang said...

lada kering enaknya dibuat manisan...salam kenal gan dan mampir ke blog ane

sit fitriah said...

cik dayoouuuu

Ariel said...

Just a blogwalker who want to promote his blog

link.guy said...

Haha.. malasla nak blender.. biasanya mak yang blend ..haha.. http://tutsnlinks.blogspot.com/

akifa naila said...

Saya sangat terbantu dengan artikel ini, terimakasih telah berbagi.

B Spot, Tutorial membuat blog dan tips seo gratis